به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، مقاله «کارکرد اجتماعی کتابخانه های عمومی: تحلیلی بر محتوای پژوهش ها توسط علی منصوری و الهه ابراهیمی درچه در همایش ملی کارکردهای اجتماعی کتابخانه های عمومی ارائه شد.
الهه ابراهیمی در خصوص این پژوهش گفت: کتابخانه عمومی نقشی فراتر از اطلاع رسانی و آموزش دارد و شناخت وظایف اجتماعی آن کمک شایانی به ارتقای رسالتش می کند.
وی با اشاره به اینکه هدف پژوهش حاضر شناسایی مؤلفه های مرتبط با کارکردهای اجتماعی کتابخانه های عمومی است، تأکید کرد: در این تحقیق پژوهش های مرتبط با حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی مورد بررسی قرار گرفته است. پژوهش از نوع کیفی و روش آن تحلیل محتوای کیفی و جامعه مورد مطالعه تمامی مقالات نمایه شده در پایگاه اسکوپوس طی سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ با محوریت «کتابخانه(های) عمومی» است. با استفاده از متن کاوی از طریق نرم افزار R کلیدواژه ها و حوزه های موضوعی مرتبط با کتابخانه های عمومی شناسایی و جایگاه آن ها تبیین شد.
ابراهیمی ۱۰ حوزه موضوعی پژوهش شده را تبیین کرد و در مورد آن ها، گفت: کتابخانه و توسعه، ارتقای سواد سلامت جامعه، آموزش و یادگیری توسط کتابخانه، خدمات متناسب با مخاطب، کتابخانه و خانواده، دسترسی به مجموعه کتابخانه، کاربرمداری خدمات کتابخانه، اشاعه اطلاعات، فناوری در کتابخانه و ارزیابی کتابخانه ۱۰ حوزه پژوهشی است که با حرکت از حوزه موضوعی اول تا دهم میزان تعلق آن به کارکردهای اجتماعی کتابخانه های عمومی کاهش می یابد.
این پژوهشگر در پایان تصریح کرد: نگاه به کتابخانه های عمومی از نظر کارکردهای اجتماعی مرتبط با آن می تواند نمایی کلی از نتیجه پژوهش های قبلی، دیدگاه ها و چشم اندازی برای نوآوری در خدمات و مطالعات آینده فراهم آورد.
ارسال نظر